fredag den 2. september 2016

GREEN LEAN - Indlæg 3: Trykkerivirksomhed skaber synergi mellem bæredygtighed og hårde forretningsmål

En LEAN virksomhed sigter mod øget økonomisk succes ved at fokusere på de processer, der skaber reel værdi for virksomhedens kunder.

En GREEN LEAN virksomhed sigter både mod øget økonomisk succes og mod miljømæssig bæredygtighed i alle virksomhedens processer og skaber samtidig øget værdi for virksomhedens kunder.

Hvis du vil vide mere om GREEN LEAN så følg indlæggene her på Lars Lean Inspire, som
  • dels tager udgangspunkt i teorien om GREEN LEAN
  • dels tager udgangspunkt i virksomheden KLS PurePrint, som arbejder aktivt med Green Lean

Dette er GREEN LEAN indlæg nummer 3

Trykkerivirksomhed skaber synergi mellem bæredygtighed og hårde forretningsmål

Direktør Knud-Erik Larsen kan man møde i en sofa fremstillet af genbrugspap og med de gamle sættekasser i baggrunden. Man mærker straks en virksomhedskultur, der er baseret på stolte traditioner, engagement, effektivitet og på bæredygtighed.


KLS PurePrint 
KLS producerer og rådgiver om konceptudvikling, design og produktion af tryksager, storformat-bannere, udstillingssystemer og meget mere.

Firmaet er familieejet og blev startet af Preben Larsen hjemme i forældrenes køkken i 1946. I dag er over 50 medarbejdere ansat.

Siden 2007 har KLS fokuseret på en mere bæredygtig forretningsstrategi, og blev i 2015 kåret til Årets Erhvervsvirksomhed i Hvidovre Kommune.

Trykkeriet har til huse på Avedøre Holme i København.


Virksomheden KLS har siden 2007 arbejdet med grøn omstilling i fokus og er netop blevet det første Cradle2Cradle-certificerede trykkeri i Nordeuropa. 

Filmen om KLS' grønne tiltag

Ledelsen brænder for udviklingen af bæredygtige løsninger og peger på firmaets grønne profil som grunden til, at det familieejede trykkeri klarer sig aldeles godt.

KLS PurePrint markedsfører sig selv som ”Danmarks grønneste grafiske hus”, og vejen dertil går via GREEN LEAN. 

Vi møder Knud-Erik Larsen og Kasper Larsen, 
der er hhv. søn og barnebarn til stifteren 
Preben Larsen, til en snak om grøn omstilling 
i virksomhedens lokaler på Avedøre Holme.


Det var dokumentarfilmen En Ubekvem Sandhed og en læsning af FN’s klimarapport, der fik topledelsen i KLS PurePrint til en weekend i 2007 at beslutte, at en bæredygtig produktion med fokus på miljøet skulle være det område, trykkeriet skulle skille sig ud fra sine konkurrenter på.

Branchen har med digitaliseringens indtog længe været under pres, og direktørerne i KLS PurePrint følte sig fanget i en evig kamp mod konkurrenterne på kun at kunne skille sig ud på en forholdsvist statisk pris og kvalitet.

Som Kasper Larsen beskriver det: “Vi havde alle ulemperne ved ikke at være så små. Som de mindste, så vi kunne agere hurtigt, men ikke store nok til at kunne slås med de største, og havde det egentlig ret svært ved at finde vores placering i markedet.”

Ledelsen besluttede som konsekvens heraf at sætte en række ambitiøse mål for virksomhedens grønne omstilling gennem en femårsplan, og trods et begrænset kendskab til, hvad det overhovedet betød, satte de alle sejl ind på at forandre virksomheden radikalt.


Blog indlægget bygger på en artikel, som er skrevet af:
Anne Leth Klærke-Olesen, stud.scient. Aalborg Universitet
Amanda Lærke Laubjerg, stud.scient., Aalborg Universitet
Lars Lean LARS LEAN INSPIRE

til magasinet Effektvitet.