”EVERYBODY LOVES TOYOTA”
Vesterlændinge drog mod øst for mere end 20 år siden. De tog til Japan. De ville forstå TOYOTAs måde at arbejde på. De så no...

Vesterlændinge drog mod øst for mere end 20 år siden. De tog til Japan. De ville forstå TOYOTAs måde at arbejde på. De så noget i Japan, som var anderledes end i vesten.
De kaldte det LEAN.
De beskrev det i ”The Machine that changed the world”. Dengang var TOYOTA halvt så stor som Generel Motors.
I dag er TOYOTA verden største bilproducent. Og i dag arbejder
jeg selv med LEAN, inspireret af TOYOTAs ledelsesværktøjer og kultur. Ligesom
mange andre gør det. Jeg har gjort det i mere end 10 år nu, senest i
forsyningsselskabet HOFOR. Min baggrund
er at jeg har læst nogen bøger, jeg er blevet trænet af andre, og jeg er blevet
inspireret mine dygtige LEAN kollegaer i HOFOR og i Novo Nordisk -og af andre
virksomheder i mit netværk.
Men den primære kilde er forsat TOYOTA.
Jeg har derfor længe haft lyst til at gøre samme som LEAN
pionererne James P. Womack, Daniel Jones og Daniel Roos gjorde det. Tage ud til
Japan. Jeg vil ligesom pionererne prøve at forstå TOYOTAs måde at arbejde på, ved at lære LEAN ved kilden.
Derfor er jeg nu i Japan på en KAIZEN tour dygtigt
arrangeret af Kompetenceforum. Så jeg er blevet del af en gruppe skandinaviske LEAN
entusiaster, som er på tur til Japan. Foruden Toyota besøger vi en række andre japanske virksomheder. Og vi bliver trænet i KAIZEN i en DOUJO af TOYOTA folk.
![]() |
Skandinaviske LEAN entusiaster
på vej til Japan for at lære om
Lean ved kilden.
|
På den første dag er vi lidt rundt i Tokyo. Jeg fortæller
vores søde japanske guide, at vi er kommet til Japan for at se på Lean. Hun ved
ikke hvad det er, men da jeg nævner, at vi skal besøge TOYOTA og at vi skal
lære om mere om KAIZEN, så er hun på. Hun forstår hvorfor vi er Japan, og hun
ved tydeligvis at KAIZEN betyder løbende forbedringer og så siger hun: ”EVERYBODY
LOVES TOYOTA”.
Og vores guide fortæller stolt at mere end 98% af alle taxier i Japan er TOYOTAer.
TOYOTA Taxi i Tokyo
|
Senere på Kaizen touren lægger jeg igen og igen mærke til at japanerne er stolte over deres tekniske formåen -og stolte af TOYOTA. Måske har jeg allerede her på den allerførste dag fundet en blandt flere forklaringsårsager til TOYOTAs succes.
Med gad vide hvad 6,4 mio recals kommer til at betyde?
Med gad vide hvad 6,4 mio recals kommer til at betyde?
2 kommentarer
Hej Lars. Det glæder mig at du får inspiration og indsigt via turen. Nyd resten - glæder mig til at høre mere når du er hjemme. Bh. Flemming/Region Sj.
REPLYHej Lars, det er bare spændende - håber I får en god tur. Vi glæder os til at du fortæller meget mere på vores næste netværksmøde.
REPLYMvh Ann - www.leanakademiet.dk