tirsdag den 8. april 2014

”EVERYBODY LOVES TOYOTA”



Vesterlændinge drog mod øst for mere end 20 år siden.  De tog til Japan. De ville forstå TOYOTAs måde at arbejde på. De så noget i Japan, som var anderledes end i vesten.  

De kaldte det LEAN.  

De beskrev det i ”The Machine that changed the world”. Dengang var TOYOTA halvt så stor som Generel Motors.

I dag er TOYOTA verden største bilproducent. Og i dag arbejder jeg selv med LEAN, inspireret af TOYOTAs ledelsesværktøjer og kultur. Ligesom mange andre gør det. Jeg har gjort det i mere end 10 år nu, senest i forsyningsselskabet HOFOR.  Min baggrund er at jeg har læst nogen bøger, jeg er blevet trænet af andre, og jeg er blevet inspireret mine dygtige LEAN kollegaer i HOFOR og i Novo Nordisk -og af andre virksomheder i mit netværk. 

Men den primære kilde er forsat TOYOTA.

Jeg har derfor længe haft lyst til at gøre samme som LEAN pionererne James P. Womack, Daniel Jones og Daniel Roos gjorde det. Tage ud til Japan. Jeg vil ligesom pionererne prøve at forstå TOYOTAs måde at arbejde på, ved at lære LEAN ved kilden.


Derfor er jeg nu i Japan på en KAIZEN tour dygtigt arrangeret af Kompetenceforum. Så jeg er blevet del af en gruppe skandinaviske LEAN entusiaster, som er på tur til Japan. Foruden Toyota besøger vi en række andre japanske virksomheder. Og vi bliver trænet i KAIZEN i en DOUJO af TOYOTA folk.
Skandinaviske LEAN entusiaster
 på vej til Japan for at lære om
 Lean ved kilden.

På den første dag er vi lidt rundt i Tokyo. Jeg fortæller vores søde japanske guide, at vi er kommet til Japan for at se på Lean. Hun ved ikke hvad det er, men da jeg nævner, at vi skal besøge TOYOTA og at vi skal lære om mere om KAIZEN, så er hun på. Hun forstår hvorfor vi er Japan, og hun ved tydeligvis at KAIZEN betyder løbende forbedringer og så siger hun: ”EVERYBODY LOVES TOYOTA”.  
Og vores guide fortæller stolt at mere end 98% af alle taxier i Japan er TOYOTAer.
TOYOTA Taxi i Tokyo 
Senere på Kaizen touren lægger jeg igen og igen mærke til at japanerne er stolte over deres tekniske formåen -og stolte af TOYOTA. Måske har jeg allerede her på den allerførste dag fundet en blandt flere forklaringsårsager til TOYOTAs succes. 


Med gad vide hvad 6,4 mio recals kommer til at betyde?